Melkein kaikkea melkein kaikesta — Nippelitieto.com

Teknologian kehittyminen luo uusia ulottuvuuksia

Teknologian kehittyminen tarkoittaa kaikkea keksintöihin ja innovaatioihin liittyviä uusia suuntia, tuotteita tai ideoita. Kehittyminen tarkoittaa prosessia, jonka aikana tuote, teoria tai idea kehittyy hypoteesista luonnollisessa ympäristössämme käytettäväksi käyttökelpoisesti sovellettavaksi tuotteeksi, teoriaksi tai ideaksi.

Teknologisia tuotteita ovat kaikki teknologisten käytäntöjen avulla luodut, käsinkosketeltavissa olevat esineet, joiden tarkoituksena on palvella tiettyä toimintoa. Teknologiset teoriat ja ideat puolestaan varmistavat innovaatioiden syntymisen ensin teoreettisella tasolla, siirtyen sitten teknologisen prosessin kautta meille normaaliin elämään sovellettaviksi.

Tim Berners-Leen keksimä internet, jonka perustana ovat esimerkiksi Charles Babbagen ja Ada Lovelacen vuosina 1830–1850 osittain valmiiksi kehittämä, koodia sisältävä analyyttinen kone, Nikola Teslan ajatukset koko ”maailman kattavasta langattomasta systeemistä” ja parivaljakko Paul Otletin & Vannevar Bushin vuosina 1930–1945 kehittämä mekaaninen laite kirjojen ja informaation varastointiin ja aineistohakuihin, on yksi näistä pitkät teoreettiset juuret omaavista teorioista. Tämä on sittemmin internetin käyttöönoton myötä materialisoitunut luonnollisessa maailmassa esiintyväksi, normaaliksi toiminnoksi.

Teknologia muuttaa viihteen kulutushyödykkeitä

Edellä mainittujen innovaatioiden ansiosta maailmamme mahtuu teoriassa tietokoneruudulle — tai jopa puhelimen näytölle. Informaatioteknologian kehittyminen on tuonut elämäämme aivan uusia ulottuvuuksia voidessamme sukeltaa älypuhelimen tai päätetietokoneen avulla erilaisiin, keksittyihin tai todellisiin, maailmoihin. Sellaisten toimintojen, kuten reaaliajassa toimivien videostreemauspalveluiden, videochattien ja suorien digitaalisten lähetysten avulla voit siirtyä mihin päin maailmaa tahansa, milloin tahansa. Jos todellisuus ei huvita, virtuaalitodellisuuden ja pelipalvelimien avulla voit siirtyä muutamalla napautuksella kaukaisiin galakseihin ja muihin fantasiamaailmoihin. Yhä useammin videopelien pelaaminen tapahtuu oman olohuoneen sijaan kansainvälisessä virtuaaliseurueessa, uhkapelien siirtyessä kivijalkasinoiden sijasta nettikasinoille.

Ennen internetin yleistymistä meidän piti useimmiten siirtää kehomme konkreettisesti johonkin tiettyyn paikkaan. Kirjat olivat ostettavissa kirjakaupoista ja divareista tai lainattavissa kirjastoista. Elokuvien katseleminen tapahtui televisiota lukuun ottamatta elokuvateattereissa tai videovuokraamosta vuokrattujen VHS-kasettien ja sittemmin DVD:iden avulla. Musiikin kuuntelemista varten tarvittiin radiota lukuun ottamatta käsinkosketeltavissa olevia teknologisia tuotteita, kuten savikiekkoja, C-kasetteja ja sittemmin CD:itä. Videopelien pelaamista varten sinun tarvitsi puolestaan syöttää tietokoneeseen ensin 70-luvulta lähtien kasetteja, 80-luvulta lähtien floppy disk -tietokonelevykkeitä ja konsoliin Atari-kasetteja, jonka jälkeen siirtymä CD-ROM-levykkeisiin ja DVD:ihin tuntuikin todelliselta läpimurrolta. Tämän jälkeen levyketilasta tuli kaikkien ulottuvilla oleva hyödyke, joka mahdollisti kaiken viihteen tallentamisen paikalliselle kovalevylle.

Pilvipalveluiden kehittyminen on puolestaan johtanut tilanteeseen, jossa viihdettä on tarjolla pilviteknologian avulla täysin digitaalisessa muodossa. Kun aikaisemmin sinun täytyi siirtyä paikasta toiseen hankkia käsiisi viimeisin teknologinen tuote, nyt voit muutamalla napautuksella siirtyä digitaaliseen ulottuvuuteen, joka on täynnä musiikkia, kuvia, videota, pelejä ja muuta viihdettä — täysin rajoittamattomasti ja rajattomasti.

Teknologinen vallankumous

Teknologisella vallankumouksella tarkoitetaan tietyllä, lyhyellä aikavälillä tapahtuvaa muutosta, jonka aikana yhdentyyppinen teknologia korvautuu toisella. Näitä muutoksia voi tapahtua yksi tai useampi samalla lyhyellä aikavälillä. Kyseessä on näin ollen nopeutunut teknologinen prosessi, jota määrittelevät uudet innovaatiot ja niiden nopea soveltaminen luonnolliseen elämään. Tämä normaalia nopeampi prosessi puolestaan tarkoittaa, että yhteiskunnassa ja sen rakenteissa voi tapahtua sitä perinpohjaisesti järisyttäviä muutoksia.

Prosessia on kutsuttu myös neljänneksi teolliseksi vallankumoukseksi. Tämä johtuu juuri edellä mainitusta teknologisten harppausten aiheuttamista muutoksista esimerkiksi työelämän rakenteissa. Välittömästi tapahtuva vapaa kommunikaatio, tekoäly, automaatio, 3D-tulostus, koneoppiminen ja monet muut teknologian ja bioteknologian harppaukset ovat mahdollistaneet todellisia tieteellisiä läpimurtoja.

Samaan aikaan kun teknologinen vallankumous jatkuu ja laajenee, saatamme kohdata myös haasteita. Automaation ja tekoälyn myötä monet manuaalista työvoimaa vaativat teollisuuden alat muuttuvat ja samalla niiden sisällyttämät työpaikat voivat jopa kadota. Työnkuvan muuttuminen koskettaa kuitenkin manuaalisten teollisuuden alojen lisäksi myös kaikkia aloja, muuttaen työnkuvaa ja työelämän edellyttämien uusien taitojen nopeaa omaksumista.

Nippelitietoa julkaisusta

Juttuidean lähetti J.L.. Kiitos hänelle! Nippelitieto.comin Pete julkaisi tämän sivun. Tämän kirjoituksen pituus on suurinpiirtein 627 sanaa. Selaat juuri osion Etusivu sisälle ahdettuja julkaisuja. Juttu liittyy tavalla tai toisella aiheeseen tai aiheisiin . Klikkaamalla aihesanan nimeä saat avattua muutkin siihen kytketyt kirjoitukset. Julkaisua päivitettiin viimeksi 04. lokakuuta 2021 kello 03:03. Lyhyt osoite tähän kirjoitukseen on https://nippelitieto.com/239.

Kommentoi